Ett svar på en kommentar

Fy fan, jävla mördare och djurmisshandlare. Förlåt, men känn dig fett anklagad och äcklig. Du skulle kunna vara vegetarian i alla fall, du är ju bra egentligen.

Svar:
För en gångs skul har jag ett bra svar på detta. Till och börja med tänkte jag inte på att man kunde uppfatta vanliga matbilder på kött som tillagas som provokativt, naivt av mig.
Jag har varit vegetarian för tre år sedan. Eftersom mina föräldrar inte alls stödde detta fick jag laga all mat själv och det är inte lätt att göra för en 12/13 åring så detta ledde till att jag började äta allt mindre. Under det halvåret jag var vegetarian gick jag ner 7 kilo eftersom jag inte längre hade någon matlust. Skolsköterskan tvingade mig att börja äta kött. Min kropp och jag klarar helt enkelt inte av att vara vegetarian. Dessutom ser jag väldigt mycket fördelar att äta kött. Detta betyder inte att jag bara äter kött och aldrig äter vegetariskt, jag äter vegetariskt ganska ofta! Jag älskar kött hur mycket mord ni än kallar det och tycker faktiskt det är naturligt. Kött är gott och jag blir inte äcklad av kött, så är det bara. Däremot är jag strängt emot köttätande när det kommer till miljöpolitiken eftersom många överkonsumerar kött men samtidigt, hur många mil måste inte vegetarianerna och veganernas tropiska frukter, bönor linser färdas innan de hamnar i magarna?
Jag känner mig inte det minsta äcklig heller.

Kommentarer
Postat av: agnes

så himla fånigt att racka ner på folk med annorlunda kosthållning än man själv har. blir lika irriterad på icke-köttätare som klagar på köttätare som jag blir på köttätare klagar på oss veganer/vegetarianer. det är väl ens eget val, finns ingen anledning att hata.

2011-10-20 @ 16:56:53
URL: http://arainbowlikeyou.tumblr.com/
Postat av: Frida

Jag har varit med om precis samma sak. Fast ja var vegan och att laga mat till sig själv hela tiden är så jävla jobbigt. Jag kan laga mat men vem orkar göra det varje dag? Nej.



Bra sagt/skrivet sötan.

2011-10-20 @ 18:17:49
URL: http://neonfrida.blogg.se/
Postat av: SVAR PÅ SVAR!!!!:)

Du sätter dina egna behov, som inte är livs viktiga, framför andras liv. Allvarligt, jag tror verkligen att du skulle klara av att vara vegetarian oavsett din bakgrund. Jag blev galet provocerad men det är bra att du och jag tänker efter inom detta, i stället för att skita i det. Det är ju bara hamskt sorgligt, tycker jag, att du äljer att äta djur, när du inte ens behöver det. rent fysiskt KAN du vara vegetarian, men inte om du är äcklig in tha sinne, vilket du är.

2011-10-20 @ 19:51:44
Postat av: Frida

Att alla skulle bli vegetarianer är väl ändå en utopi?

2011-10-20 @ 20:22:32
URL: http://holdthepress.tumblr.com
Postat av: Karin

Jätte bra skrivet Julia!

Verkligen.

2011-10-20 @ 20:47:37
URL: http://www.prinsessanavpeking..blogspot.com
Postat av: Lina

Känner ju inte dig men (älskar din blogg!) jag tycker ditt svar var otroligt bra, det är verkligen skillnad på att äta kött och överkonsumera! Tycker att man, oavsett om man är vegetarian/vegan/köttätare osv ska kunna respektera andras val, men jag tycker då även att folk ska kunna respektera att man själv har valt att äta annorlunda än dom.

2011-10-20 @ 20:55:24
URL: http://linaloveli.blogg.se/
Postat av: Gry Sol

Omoget att inte acceptera andras val ,

2011-10-20 @ 21:13:50
URL: http://litensol.devote.se
Postat av: cecilia

alltså fy fan. det där är så tröttsamt. jag hatar vegetarianer/veganer som klagar på köttätare, lika mycket som jag hatar köttätare som klagar på vegetarianer/veganer. de visade bilder på köttbullar. inte en halalslaktad gris upphängd i taket. man måste lära sig att välja sina strider, det går inte att kasta galla på folk så fort man inte håller med om deras val.

2011-10-21 @ 20:17:53
URL: http://molntuss.devote.se
Postat av: M.

Det jag blir väldigt arg över är inte konflikten hurvida det är rätt eller fel att äta kött utan att någon upplever sig ha rätten att skriva att du skulle vara äcklig i sinnet (???) eftersom du äter kött.

2011-10-21 @ 23:32:37
URL: http://an0rakcity.blogspot.com
Postat av: Lou

För det första tycker jag att personen som skrev den där kommentaren (vem det nu är) uttrycker sig på ett oerhört omoget sätt. Ska man argumentera för sin sak ska man göra det på ett sansat sätt annars kommer ingen att ta en på allvar ändå. Sen är personangrepp alltid ett tydligt tecken på att man egentligen inte har några bra argument. Och dessutom får det oss andra vegetarianer/veganer att se riktigt korkade och elaka ut.



För det andra så var det ju knappast du som tog död på kon i fråga och att tillverka köttbullar klassas nog inte som djurplågeri även om jag kan förstå hur personen tänkte där.



Så ta inte åt dig liksom. Även om jag tvivlar på att du gjorde det.

2011-10-24 @ 01:03:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0